HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Rechten en verplichtingen der leden
Artikel 1
De leden zijn verplicht zich strikt te houden aan het geldende Baanreglement en de door het bestuur
vastgestelde Algemene Bepalingen.
Aanwijzingen van leden van het bestuur en de technische commissie dienen te worden opgevolgd.
Artikel 2
De leden zijn verplicht adresveranderingen en verandering in het emailadres zo snel mogelijk aan de
ledenadministratie door te geven.
Zij zijn verplicht de contributie en indien verschuldigd, het inschrijfgeld te voldoen voor 1 januari van het
desbetreffende verenigingsjaar. Deze regeling vervalt als gebruik wordt gemaakt van automatisch incasso
in twee termijnen en incasso ook daadwerkelijk kan plaats vinden.
Artikel 3
De leden hebben het recht bij alle bijeenkomsten (geen bestuurs-, kascommissie en TC-vergadering zijnde),
wedstrijden en andere evenementen van de vereniging aanwezig te zijn.
Verqaderinqen
Artikel 4
De vergaderingen van het bestuur worden gehouden zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie
bestuursleden dit wensen.
De voorzitter heeft in deze vergadering de leiding en is bevoegd de spreektijd van alle leden bij ieder
agendapunt te limiteren, alsmede de vergadering te schorsen of te verdagen.
Artikel 5
Een bestuursvergadering wordt bijeengeroepen door middel van verzending van een uitnodiging aan ieder
bestuurslid, tenminste veertien dagen voor de datum der vergadering.
Tot het bijeenroepen van een bestuursvergadering is de voorzitter bevoegd. Hij is daartoe verplicht op
verzoek van tenminste drie bestuursleden.
Indien aan dit verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven en de bestuursvergadering niet
binnen achtentwintig dagen na indiening van het verzoek wordt gehouden, zijn de verzoekers zelf tot
bijeenroeping bevoegd.
Artikel 6
Kandidaatstelling voor een door de algemene vergadering te verkiezen functionaris geschiedt door het
bestuur en/of door vijf seniorleden, niet spelende leden of ereleden of leden van verdiensten.
Kandidaatstelling door het bestuur geschiedt, nadat het bestuur zich heeft vergewist dat de te stellen
kandidaten een eventuele benoeming zullen aanvaarden. Kandidaatstelling door de leden geschiedt door
middel van inlevering bij de secretaris van een daartoe strekkende schriftelijke verklaring, vergezeld van
een bereidverklaring van de gestelde kandidaat, uiterlijk zeven dagen voor de algemene vergadering.
Artikel 7
De agenda van de algemene vergadering bevat, behalve de uit de Statuten of de voorgaande artikelen van
dit reglement voortvloeiende punten, ieder voorstel, dat tenminste zeven dagen voor verzending der
convocaties door tenminste vijf leden schriftelijk bij de secretaris is ingediend, alsmede al hetgeen de tot
bijeenroeping der vergadering bevoegden daarin wensen op te nemen.
Artikel 8
Alle op de agenda van een vergadering voorkomende punten worden in die vergadering aan de orde
gesteld en behandeld. Bij ieder punt wordt tevens behandeld ieder mondeling door een lid staande de
vergadering gedaan voorstel, hetwelk rechtstreeks met het aan de orde zijnde agendapunt samenhangt,
mits in geval van een algemene vergadering ondersteund door tenminste vier andere leden.
Commissies
Artikel 9
De algemene vergadering kan een of meer tijdelijke commissies benoemen, met algemene of bijzondere
opdrachten, welke zich niet mogen uitstrekken buiten de grenzen der bevoegdheden van de benoemde
commissie.
Deze commissie en de door het bestuur ingestelde commissies blijven altijd verantwoordelijk tegenover de
instantie die hen heeft benoemd.
Bij of na de benoeming kunnen tevens de bevoegdheden en verplichtingen van iedere commissie worden
geregeld of gewijzigd.
De commissies - met uitzondering van de commissie als bedoeld in artikel 12, lid 4 van de statuten en de
door de Algemene Ledenvergadering benoemde tijdelijke commissies - kunnen altijd door het bestuur
worden ontslagen en al dan niet door anderen worden vervangen.
Artikel 10
De commissie, als bedoeld in artikel 12, lid 4 van de statuten, bestaande uit twee leden, wordt bij haar
benoeming telkens geldend voor een jaar, aangevuld met een plaatsvervangend lid, dat bij ontstentenis
van Eén van de commissieleden diens plaats in zal nemen.
Dit plaatsvervangende lid zal in het volgende verenigingsjaar, bij voorkeur, door de algemene vergadering
worden benoemd tot lid van de commissie in de plaats van dat lid van de commissie, dat het langst in de
commissie zitting heeft gehad.
Artikel 11
Door de algemene vergadering wordt, voor de duur van een jaar een technische commissie gekozen (hierna
aangeduid als T.C.), bestaande uit een oneven aantal leden.
Bestuursleden kunnen ook zitting hebben in de TC.
Artikel 12
De werkzaamheden van de TC bestaan uit:
a. het beoordelen van nieuwe leden op hun speelsterkte;
b. het bezorgen en verzorgen van het materiaal op en van de banen;
c. het verzorgen van de aanwijzingen en het in praktijk brengen van de jaarlijkse door de TC op te
maken speelsterkte;
d. het regelen en verzorgen van de competitie, toernooien en wedstrijden;
e. het toelaten van introducés.
Besluitvorminq
Artikel 13
Verlangt omtrent een aan de orde gesteld voorstel geen der stemgerechtigde leden stemming, dan wordt
gerekend dat het voorstel is aangenomen. In het tegenovergestelde geval wordt tot stemming overgegaan.
Artikel 14
Stemming over personen geschiedt door middel van gesloten briefjes. Ter bepaling van het resultaat der
stemming blijven ongeldige en blanco stemmen buiten beschouwing.
Een stem is ongeldig, indien op het stembriefje iets anders is aangegeven dan noodzakelijk is voor het
uitbrengen van de stem.
Indien een ingediend voorstel niet de vereiste meerderheid heeft verworven, is het niet aangenomen.
Artikel 15
In geval van verkiezing wordt over iedere benoeming apart gestemd.
Door de algemene vergadering kan slechts worden gekozen een persoon, die is kandidaat gesteld op de
wijze als bij de Statuten en Huishoudelijk Reglement is geregeld.
Dit geldt niet ten aanzien van de benoeming van ereleden.
Besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen, tenzij bij Statuten of Huishoudelijk reglement
anders is bepaald.
Bij staking van de stemmen wordt een voorstel als verworpen beschouwd.
Bestuur
Artikel 16
De op statutaire wijze tot verenigingsbestuurder benoemde is verplicht, het bestuurslidmaatschap te
aanvaarden. Hij kan echter altijd als zodanig aftreden. Hij is bevoegd tot het bijwonen van alle
bestuursvergaderingen, tot het daarin voeren van het woord en het uitbrengen van zijn stem; ieder
bestuurslid heeft een stem.
Het stemrecht mag niet door middel van gemachtigden worden uitgeoefend. leder jaar treden twee
bestuursleden af volgens een op te maken rooster, waarbij de volgorde zoveel mogelijk wordt bepaald naar
die van toetreding als zodanig.
Ook treden jaarlijks af de in artikel 10, lid 10 van de Statuten genoemde adviseurs.
De aftredende functionarissen zijn terstond herkiesbaar. De verkiezingen van bestuursleden ter vervanging
van de aftredende geschieden in de eerste algemene vergadering waarin daartoe de mogelijkheid bestaat.
Het bestuurslid, gekozen ter invulling van een tussentijds ontstane vacature, treedt af op het tijdstip
waarop het lid dat hij vervangt, volgens het rooster had moeten aftreden.
Artikel 17
In de eerste vergadering van het bestuur na de algemene vergadering wordt een vice-voorzitter gekozen.
Deze neemt bij afwezigheid van de voorzitter, de werkzaamheden waar.
Bij afwezigheid van de vice-voorzitter of van een ander bestuurslid worden de werkzaamheden
waargenomen door een of meer door het bestuur uit zijn midden gekozen leden.
Blijvende afwezigheid van een of meer bestuursleden is niet van invloed op de bevoegdheden van het
bestuur.
In geval van blijvende afwezigheid van alle bestuursleden fungeren de aanwezige, laatstelijk reglementair
afgetreden bestuursleden als tijdelijk bestuur.
Artikel 18
Schade aan de vereniging of een van haar bezittingen toegebracht of mede veroorzaakt door een lid, kan
door het bestuur geheel of ten dele op dat lid worden verhaald.
Artikel 19
Het bedrag als bedoeld in artikel 11, lid 3 onder sub c der Statuten, wordt gesteld op € 5.000,00.
Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met hetzelfde positieve percentage als waarmee de contributie
wordt aangepast.
Verplichtinqen van het bestuur
Artikel 20
Het bestuur is verplicht, met in achtneming van de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, op
overzichtelijke wijze een volledige administratie bij te houden van:
a. namen en adressen van de in artikel 3 der Statuten bedoelde personen;
b. presentielijsten en notulen van alle algemene vergaderingen en vergaderingen van het bestuur;
c. de bezittingen en schulden van de vereniging. Kleine voorwerpen van geringe waarde, die korter
dan een jaar gebruikt worden, hoeven niet daarin te worden opgenomen.
Van de onder a. bedoelde administratie moet aan ieder lid, die daarom verzoekt, binnen een week inzage
worden verstrekt omtrent zijn eigen gegevens.
Aanmeldinqsformulier
Artikel 21
Op het aanmeldingsformulier, als bedoeld in artikel 4, lid 1 van de Statuten, dient te worden vermeld:
naam, voornamen, woonplaats, adres, geboortejaar en datum.
Slotbepalinqen
Artikel 22
Alle leden ontvangen desgewenst van de secretaris een exemplaar van de Statuten en van dit reglement,
tegen een door het bestuur vast te stellen vergoeding. De Statuten en het huishoudelijk reglement zijn
kosteloos in te zien op de website van de verening.
Artikel 23
Dit huishoudelijke reglement is vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering van 21 februari 2019 en
vervangt alle voorgaande versies van dit reglement.